Skip to main content

Rancangan Organisasi

 Rancangan Organisasi

 

1. Matlamat dan strategi organisasi

 

Misi Organisasi

Memaksimumkan keuntungan perniagaan dalam jangka masa pendek dan jangka masa panjang.

Menyediakan pelbagai produk kek batik dan suci dalam debu yang dapat memenuhi kepuasan dan permintaan pengguna.

Menghasilkan jenis variasi rasa kek batik dan suci dalam debu yang terkini.

Memastikan kemampuan perniagaan untuk bersaing dengan pesaing di pasaran.

 

Matlamat Organisasi

Matlamat utama setiap organisasi adalah untuk memperolehi keuntungan dan terus kekal sebagai organisasi yang berdaya saing. Matlamat organisasi ini adalah untuk

Memastikan perniagaan terus unggul dalam memberikan produk dan perkhidmatan yang terbaik.

Memastikan hubungan yang baik antara pihak pengurusan, pekerja dan pelanggan.

Memastikan kebajikan pekerja terjamin.

 

2. Strategi jangka pendek

² Memberikan kepuasan maksimum kepada pelanggan

² Mengekalkan kesetiaan pelanggan dengan menyediakan perkhidmatan yang terbaik.

² Memaksimumkan keuntungan.

² Menghasilkan produk kek batik dan suci dalam debu mengikut standard piawaian yang telah ditetapkan.

² Memperluaskan pasaran.

² Sentiasa memberikan layanan mesra kepada pelanggan.

 

3. Strategi jangka panjang

² Sentiasa menyediakan kek batik dan suci dalam debu mengikut piawaian standard.

² Mengekalkan harga standard.

² Memaksimumkan kepuasan pelanggan.

² Meluaskan pasaran dengan membuka cawangan-cawangan di setiap negeri di Malaysia.


4. Carta Organisasi



5. Fungsi dan tanggungjawab

 

Pengurus besar, pentadbiran, dan operasi

 

ü Merancang dan mengenalpasti dasar-dasar syarikat, menentukan misi, membentuk peraturan dan prosedur syarikat.

ü Mengawal dan memberi arahan kepada kakitangan bawahan.

ü Mengenalpasti dan menyelesaikan masalah dengan berkesan.

ü Menjaga kebajikan pekerja.

ü Berfungsi menyusun jadual dan menguruskan hal produktiviti pengeluaran.

ü Mengawal mutu pengeluaran, jumlah pengeluaran dan urusan pembelian input.

ü Memastikan perkhidmatan bermutu dan kualiti sentiasa berada dalam keadaan yang terbaik.

ü Menyelenggara komen, pendapat dan sebagainya daripada pelanggan.

ü Memastikan produk yang dikeluarkan sentiasa mencukupi.

ü Membuat penyata keperluan stok dan inventori.

ü Merekod jualan harian.

ü Memastikan keadaan kedai sentiasa berada dalam keadaan kemas dan bersih.

 

Pengurus kewangan dan pemasaran

 

ü Menyedia belanjawan bulanan dan tahunan syarikat agar selaras seperti yang dirancang.

ü Melakukan urusan pembahagian keuntungan, penyata untung rugi, penyata pendapatan dan penyata kira-kira.

ü Bertanggungjawab dalam mengeluarkan dan menyimpan wang syarikat ke dalam bank untuk dijadikan sebagai modal pusingan dan urusan-urusan lain yang berkaitan dengan perniagaan.

ü Memastikan hasil keluaran mendapat tempat dan memenuhi kehendak pelanggan.

ü Menyedia urusan promosi serta menghebahkan kemunculan syarikat kepada orang ramai.

ü Mengeluarkan tanda pengenalan syarikat kepada orang ramai.

ü Mengeluarkan tanda pengenalan syarikat (papan tanda dan tanda arah)

ü Memastikan sasaran pasaran harian tercapai dan pelanggan berpuas hati dengan mutu perkhidmatan syarikat.

ü Melakukan pelbagai aktiviti untuk menghargai pelanggan seperti potongan harga, pemberian baucer serta kad ahli.

 

6. Senarai kakitangan

 

Bil

Jawatan

Bilangan pekerja

1.

Pengurus besar, operasi dan pentadbiran

3

2.

Pengurusan pemasaran dan kewangan

1

3.

Pekerja Am

2

4.

Juru Kek

2

5.

Juru Kuih

2

6.

Jurujual

3

Jumlah

13

 

7. Bayaran imbuhan kepada kakitangan

 

Ø Cuti sakit

Sekiranya terdapat pekerja yang mengalami kecederaan ataupun kemalangan semasa bekerja, pihak syarikat akan memberi cuti bergaji di samping memberi rawatan perubatan secara percuma.

 

Ø Cuti tahunan

Pihak syarikat akan memberi cuti tahunan kepada pekerja selama dua minggu ataupun 14 hari.

 

Ø Kebaikan gaji

Pekerja yang menunjukkan prestasi kerja yang memuaskan akan diberi kenaikan gaji. Pihak syarikat juga akan memberi gaji bonus pada setiap hujung tahun bergantung kepada peratus keuntungan yang diperolehi pada tahun berkenaan.

 

Ø Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

Bagi menjamin masa depan pekerja, mereka diwajibkan mendaftar dalam KWSP.

Comments

Popular posts from this blog

Rancangan Pemasaran

  Rancangan Pemasaran 1.  Produk yang ditawarkan Anz Bakery mengeluarkan produk seperti kek batik dan suci dalam debu. Selain itu Anz Bakery juga menawarkan perkhidmatan penghantaran produk kepada pelanggan. Pelanggan boleh membuat tempahan kek batik dan produk lain untuk majlis perkahwinan, sebagai cenderahati dan sebagainya. Selain itu, Anz Bakery juga menawarkan perkhidmatan istimewa iaitu gerai bergerak, di mana pelanggan boleh mendekorasi sendiri kek cawan mereka. Pelanggan juga boleh membuat tempahan Perkhidmatan ‘Gerai bergerak’ untuk majlis hari jadi, sambutan hari keluarga dan sebagainya. 2.  Saiz pasaran Sasaran pasaran Anz Bakery tertumpu daerah Kuala Ketil, Alor Setar, Kuala Muda dan membakut di mana ia merangkumi kawasan seluas 30 kilometer radius. Jumlah penduduk di kawasan Kuala Ketil adalah kira-kira 61,698 orang, manakala jumlah penduduk di kawasan Alor Setar 56,634. Penduduk yang tinggal di sekitar pekan Kuala Muda pula dianggarkan seramai 10,000 orang. ...

Objektif

  Objektif 1- Meluaskan pasaran produk Anz Bakery ke seluruh Semenanjung dan juga menembusi pasaran sabah dan sarawak serta ke luar negara . 2- Melantik stokis di setiap negeri dan daerah dimana stokis Negeri membangunkan dan memasarkan di setiap daerah . 3- Memasarkan produk ke Hypermarket seperti Mydin, Lotus, Giant , Aeon Big dan lain-lain Hypermarket yang mana pasaran produk kering keluaran Bumiputera dan halal amat berpotensi.   4- Meningkatkan promosi tang lebih agresif di mana perancangan Anz Bakeri ialah mempromosikan produk di media utama iaitu di Televisyen , Radio, akhbar dan juga di Internet . 5- Menambah baik kualiti setiap produk di mana pihak syarikat akan memperuntukkan sejumlah pelaburan untuk Research dan Development ( R & D) 6- Mengembang dan meningkat serta menaik taraf Sistem Ala Francais dengan Meluas dan Ebih Bersistematik . 7- Menyediakan kumpulan pengurusan dan kakitangan sokongan yang komited , cekap dan Berdisiplin untuk menyokong sistem operasi ...

Kesimpulan

  Kesimpulan   Daripada perancangan yang kami hasilkan, kami berpendapat bahawa syarikat kami iaitu Anz Bakery, sebuah perniagaan yang berasaskan produk kek batik dan suci dalam debu mampu melangkah jauh dalam bidang perniagaan ini dan bersaing secara sihat dengan syarikat-syarikat kek lain yang ada di pasaran. Dengan modal yang mencukupi dan komitmen yang padu daripada setiap ahli, maka kami optimis dengan perniagaan yang kami ceburi ini, Tambahan pula, masyarakat kini, tidak kira tua atau muda mahupun kanak-kanak masing-masing lebih gemar serta menitikberatkan kesedapan dan keunikan rasa kek yang disediakan. Dalam pengalaman dan cara pemasaran yang rapi yang telah kami atur, kami mampu untuk bersaing dengan syarikat-syarikat yang telah sedia ada. Dalam operasi kami menggunakan ketuhar industri yang tahan lasak dan pekerja-pekerja yang berkemahiran dan terlatih. Dengan ini kami berupaya mengeluarkan produk yang berkualiti dan memenuhi citarasa pelanggan. Kami juga amat yakin ...