Skip to main content

Rancangan Kewangan

 

Rancangan Kewangan

 

1. Kos Projek

 

Perkara

Unit

Status

Nilai (RM)

Bangunan

1 buah

Sewa

24,000 (2,000/bulan)

Van

1 buah

Pinjaman

40,000

Peralatan Pejabat

6 set

Belian tunai

2,500

Ketuhar

9 buah

Belian tunai dan kredit

500,000

Perabot dan almari

10 set

Belian tunai

31,500

Komputer

5 set

Belian tunai

15,000

Jumlah

613,000

 

2. Sumber Pembiayaan

 

Modal sendiri (Ahli kongsi)

Nilai Sumbangan

Nur Nashira Binti Nasir

RM 150,000.00

Nur Zulaikha Binti Mahadzir

RM 150,000.00

Nurul Ainin Aida Binti Jais

RM 500,000.00

Jumlah

RM 800,000.00

 

3. Pinjaman

Tujuan memohon pinjaman : Sebagai modal tambahan untuk membiayai syarikat pinjaman dibuat melalui Bank Bumiputera- Commerce pada kadar faedah 5% setahun. Jangka masa pembayaran balik pinjaman Rm500,000.00 adalah dalam tempoh 5 tahun.

4. Jadual bayaran balik pinjaman

 

Jumlah Pinjaman : RM500,000.00

Kadar Faedah: 5%

Jangka bayar balik : 5 Tahun

Kaedah : Bayar Bulanan 




 

5. Jadual susut nilai aset tetap

Jenis Aset : Ketuhar (8 buah)

Jumlah Harga : RM500,000.00

Hayat Ekonomi : 5 tahun

Nilai skrap : RM250,000.00 





6. Aliran tunai

 

ANZ BAKERY

Penyata Aliran Tunai

Bagi 2013 

 





 



ANZ BAKERY

Penyata Aliran Tunai

Bagi 2013

  






  

1. Proforma untung rugi

 

ANZ BAKERY

PENYATA UNTUNG DAN RUGI

BAGI TAHUN BERAKHIR 31 DISEMBER 2013 DAN 2014

 




 


NZ BAKERY

KUNCI KIRA-KIRA PADA 31 DISEMBER 2013

 




 

  

NZ BAKERY

KUNCI KIRA-KIRA PADA 31 DISEMBER 2014





Comments

Popular posts from this blog

Rancangan Pemasaran

  Rancangan Pemasaran 1.  Produk yang ditawarkan Anz Bakery mengeluarkan produk seperti kek batik dan suci dalam debu. Selain itu Anz Bakery juga menawarkan perkhidmatan penghantaran produk kepada pelanggan. Pelanggan boleh membuat tempahan kek batik dan produk lain untuk majlis perkahwinan, sebagai cenderahati dan sebagainya. Selain itu, Anz Bakery juga menawarkan perkhidmatan istimewa iaitu gerai bergerak, di mana pelanggan boleh mendekorasi sendiri kek cawan mereka. Pelanggan juga boleh membuat tempahan Perkhidmatan ‘Gerai bergerak’ untuk majlis hari jadi, sambutan hari keluarga dan sebagainya. 2.  Saiz pasaran Sasaran pasaran Anz Bakery tertumpu daerah Kuala Ketil, Alor Setar, Kuala Muda dan membakut di mana ia merangkumi kawasan seluas 30 kilometer radius. Jumlah penduduk di kawasan Kuala Ketil adalah kira-kira 61,698 orang, manakala jumlah penduduk di kawasan Alor Setar 56,634. Penduduk yang tinggal di sekitar pekan Kuala Muda pula dianggarkan seramai 10,000 orang. ...

Objektif

  Objektif 1- Meluaskan pasaran produk Anz Bakery ke seluruh Semenanjung dan juga menembusi pasaran sabah dan sarawak serta ke luar negara . 2- Melantik stokis di setiap negeri dan daerah dimana stokis Negeri membangunkan dan memasarkan di setiap daerah . 3- Memasarkan produk ke Hypermarket seperti Mydin, Lotus, Giant , Aeon Big dan lain-lain Hypermarket yang mana pasaran produk kering keluaran Bumiputera dan halal amat berpotensi.   4- Meningkatkan promosi tang lebih agresif di mana perancangan Anz Bakeri ialah mempromosikan produk di media utama iaitu di Televisyen , Radio, akhbar dan juga di Internet . 5- Menambah baik kualiti setiap produk di mana pihak syarikat akan memperuntukkan sejumlah pelaburan untuk Research dan Development ( R & D) 6- Mengembang dan meningkat serta menaik taraf Sistem Ala Francais dengan Meluas dan Ebih Bersistematik . 7- Menyediakan kumpulan pengurusan dan kakitangan sokongan yang komited , cekap dan Berdisiplin untuk menyokong sistem operasi ...

Kesimpulan

  Kesimpulan   Daripada perancangan yang kami hasilkan, kami berpendapat bahawa syarikat kami iaitu Anz Bakery, sebuah perniagaan yang berasaskan produk kek batik dan suci dalam debu mampu melangkah jauh dalam bidang perniagaan ini dan bersaing secara sihat dengan syarikat-syarikat kek lain yang ada di pasaran. Dengan modal yang mencukupi dan komitmen yang padu daripada setiap ahli, maka kami optimis dengan perniagaan yang kami ceburi ini, Tambahan pula, masyarakat kini, tidak kira tua atau muda mahupun kanak-kanak masing-masing lebih gemar serta menitikberatkan kesedapan dan keunikan rasa kek yang disediakan. Dalam pengalaman dan cara pemasaran yang rapi yang telah kami atur, kami mampu untuk bersaing dengan syarikat-syarikat yang telah sedia ada. Dalam operasi kami menggunakan ketuhar industri yang tahan lasak dan pekerja-pekerja yang berkemahiran dan terlatih. Dengan ini kami berupaya mengeluarkan produk yang berkualiti dan memenuhi citarasa pelanggan. Kami juga amat yakin ...